16. apr. 2009

Skriveleifs

Er det flere der ute som irriterer seg mye over skrivefeil? Og automatisk setter folk i bås når de ikke engang klarer å skrive de enkleste ord riktig? Dårlige setninger er også til stor irritasjon for meg innimellom, men det gjelder mest aviser og lignende. Der forventer man ikke å finne f.eks. "smør på flesk". Når det gjelder blogger er jeg selvsagt litt mer åpen for småfeil, folk skriver jo en del dialekt og slikt også. Men hvis jeg diskuterer med noen på forum setter jeg de raskt i bås når det dukker opp skriveleif etter skriveleif.. Dobbelkonsonant, o eller å (ja, ikke "og" eller "å") og andre enkle saker. Var nettopp på et forum der en dame klaget over å bli "missforstått". Setningene hennes var i tillegg generelt dårlige, med masse kommafeil og null mellomrom etter punktum. Min tanke var dermed umiddelbart "hun er definitivt ikke så veldig gammel og/eller ikke veldig skoleflink..."
Selvsagt har jeg forståelse for at mennesker kan ha lese og skrivevansker, men jeg liker å tro at jeg kan se om det er problemet. Tror de har mye mer dobbelkonsonantfeil, blant annet. (Jeg kjenner mange med dysleksi, bare så det er sagt).

Men iallfall, er det flere som er like rask som meg til å gjøre opp tanker om de med masse "enkle" skrivefeil og rett og slett bare er dårlige "skrivere"?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar